JOHNÉR BILDBYRÅ//ANNONSER


Johnér är en bildleverantör med ambition att visa Sverige som det är idag. Äkta, trovärdiga bilder med normkritiskt tänk.

Koncept, annonskampanj + banners för Johnér Bildbyrå. Uppdraget bestod i att lyfta fram att Johnér är en modern bildbyrå där kunderna hittar bilder som speglar Sverige som det är idag. En klar konkurrensfördel i bildbyråvärlden som vi lyfte fram med konceptet "För Sverige nuförtiden". 

Ad: Tobias Häggbom, Bror Bror
Cd: Rikkard Häggbom, Bror Bror
Bildval: Lovisa Rönnqvist, Johnér


Johnér bildbyrå//Annons + banner


Idén var lite som kinderägg – tre idéer i en.

Johnér ville kommunicera en stor förändring som underlättar för kunderna, nämligen att man tog bort alla rights-managed bilder och gjorde om dem till royaltyfria bilder. Det innebär att man betalar en gång baserat på filens storlek, och bilden får sen användas i all framtid. Man slipper allt krångel med att ange precis hur bilden ska användas och hur länge. 

Min idé var lite som kinderägg – 3 idéer i en. Här berättar vi nämligen inte bara den stora nyheten om att det nu var mycket enklare att köpa bild från Johnér i och med övergången till RF, utan på köpet visar vi att Johnér är en bildbyrå som erbjuder normkritiska bilder och att de har 300 000 svenska bilder i sitt arkiv.

Den här gången var det bilden som kom före texten. Så fort jag hittade den hos Johnér visste jag att jag ville göra något med den. Bannern blev en av de mest klickade under året och annonsen gick vid två tillfällen i tidningen Resumé. 

AD: Siw Lövkvist, Bullhound Media
Foto: Maskot


uC AB//PRODUKTBLAD, Kundcase med mera


Jag gör en rad olika jobb för UC och för olika affärsområden

UC är det bolag som många känner främst för att de skickar kopior på kreditupplysning hem till oss. Men UC är så mycket mer än så. Ett bolag som har en mängd fina affärsområden och som just nu utvecklas i en rasande hastighet. Jag gör en rad olika jobb för UC och för olika affärsområden: produktblad, employer branding, kundcase, white papers om ämnen som marknadsföring till fjärde penningtvättslagen, redigerat texter till nyhetsbrev, dokumenterat UC-dagen i skrift (Sveriges största event inom kreditbranschen).

Ett av mina favorituppdrag hos UC består i att profilera deras medarbetare. Det görs i lite längre artiklar i magasinformat och UC använder dem internt för att medarbetarna ska lära känna kollegor som arbetar på andra avdelningar. Mycket givande både för mig och förhoppningsvis även för UC:s företagskultur. 
 
Kund: UC AB
AD: Fredrik Andersson/UC


johnér bildbyrå//Content marketing


Nyhetsbrev och content marketing är en stor del av min skrivsjäl.

Varje år gör jag 52 nyhetsbrev på uppdrag av Johnér – ett i veckan. Ja, rent tekniskt så gör jag 260 nyhetsbrev och 260 landningssidor på webben eftersom nyhetsbrevet  ges ut på fem språk och jag gör landningssidorna till alla.

Jag gör nyhetsbreven från ax till limpa vilket omfattar allt från texter, bildval och intervjuer till att göra webbsidorna. I redaktionen ingår personer från Johnér som jag bollar ämnen med. Nyhetsbrev och content marketing är en stor del av min skrivsjäl. Jag älskar hur man med kvalitativt innehåll som engagerar mottagarna kan nå fina resultat. För Johnérs del handlar det om att hela tiden kommunicera kärnämnet – bildkommunikation. Intervjua experter, bjuda på kunskap, engagera och inspirera. Här kan du ladda hem det senaste e-magasinet där vi har samlat de bästa artiklarna från nyhetsbreven under 2016. 


folkuniversitetet//
bildspråksmanual & bildredaktör

Hos Folkuniversitetet arbetar jag som bildredaktör en dag i veckan. I arbetet har jag vidareutvecklat och fördjupat det bildmanér som Folkuniversitet just hade börjat arbeta med. Det bildmanér som fanns kom från en reklambyrå och visade vart vi skulle men inte hur. 

Har du förresten någonsin funderat på hur man visar universitetsanknytning, förnyelse och trovärdighet bild?

I den fördjupade bildmanualen som jag har tagit fram får man svar på vad som är rätt bilder för Folkuniversitetet och varför.  Har du förresten någonsin funderat på hur man visar universitetsanknytning, förnyelse och trovärdighet bild? Det råkar vara Folkuniversitetets värdeord och förstås något som jag också tar upp ihop med andra frågor som hör ihop med varumärkesplattformen. Resultatet kan ni se till vänster, men bara omslaget. Av förståeliga skäl är bildmanualen konfidentiell. Arbetet på Folkuniversitetet fortsätter. Jag håller på att implementera ett ny teknisk lösning för bildbanken, ett sk DAM-system, rensa bort felaktiga bilder ur bildbanken och köpa in nya, härliga bilder. 


RITUALS COSMEtics//
copyanpassad översättning


Mitt uppdrag är att översätta texterna och anpassa översättningen så att det blir bra copy på svenska.

Rituals är ett skönhetsföretag som expanderar i raketfart. Det startades i Nederländerna för 17 år sedan och finns nu i tjugo länder.

Rituals har insett värdet av bra content och det är här jag kommer in i bilden. Allt content görs i Nederländerna på engelska. Mitt uppdrag är att översätta texterna och anpassa översättningen så att det blir bra copy på svenska. Jag arbetar med Rituals texter till deras blogg, och för sjätte gången i rad har jag nöjet att översätta deras 50-sidiga magasin som kommer ut två gånger per år och delas ut i butik. 


FALKNER KOMMUNIKATION//webbtexter & bildspråk


Payoffen ”När du är på väg mot något nytt” passar både till köpare och säljare.

Bolagsbron vänder sig till ägare av mindre företag som vill sälja sitt bolag på egen hand. Bolagsbron, som är sprunget ur Swedbanks Företagsförmedling, hjälper till att ta fram försäljningsprospekt och värdeutlåtanden åt sina kunder. Webbsidan var nästan färdig när jag blev inkopplad. Min kund ville få råd om bildspråk, och även få hjälp med en payoff och lite mer säljande texter i bildsektionerna. 

Payoffen ”När du är på väg mot något nytt” passar både till köpare och säljare. Ett starkt koncept som kan fyllas med visioner och bli något större än orden. Kan tolkas både i annonser, i bild, i olika typer av text.